Thursday, April 2, 2009

Tak Ada Maknanya! (4)



Sudah agak lama aku tidak menjejakkan kaki ke rumah Arwah Pakcik Razak dan Mak Yam. Rumah ini agak sunyi dan sepi. Macamana agaknya perasaan Sarah yang sering ditinggalkan Udin di rumah. Aku tahu, Udin bukan sengaja meninggalkan adik kesayangannya itu seorang diri di rumah. Dia terpaksa bekerja keras demi masa depan Sarah.

"Akak, duduklah dulu. Biar Sarah keluarkan sayur dan ikan. Hari ni bolehlah Sarah merasa masakan Kak Fiqa. Lama betul Sarah tak rasa. Ye lah, sejak akak dah kerja kat KL akak jarang balik kampung. Kalau balik pun, susah sangat nak nampak batang hidung akak kat sini." Rungut Sarah.

Maafkan Akak sayang. Akak tak betah untuk berhadapan dengan abangmu, Udin. Bila berdepan dengannya, pasti akak 'makan hati'. Ada saja modalnya hendak menyakitkan hati akak.

"Assalamualaikum!" Ah, suara tu macam aku kenal jek. Tapi Sarah kata?

"Sape tu Sarah?" soalku.

"Kejap ye kak, Sarah pergi tengok?Waalaikumussalam, ehbang! Awalnya Abang balik? Kata berbuka kat luar?" soal Sarah agak terkejut. U..Udin? Kata pi anta minyak? Ches..harulah nampaknya aku nanti?

"Mestilah kena balik awal, kata ada tetamu terhormat, Abang pun nak join sekaki... hehehe!" Ah, sudah! Macam ada pakatan antara Amerika dan Israel jer? Eh, apa aku merepek ni?

"Hah, Fiqa! Nasib baik Udin lalu depan rumah Fiqa tadi. Mak Long bagitau Fiqa ada kat sini. Ooosaja nak mengelak dari Udin ye? Pandai dah sekarang ye? Nak pulak datang rumah bila Udin tak ada? Kan aku dah kata tadi, mamat kerek ni tiap kali nampak muka aku mesti nak cari pasal.

"Mana ada, jangan nak pepandai buat cerita ye. Fiqa datang sini sebab Sarah yang ajak la!"

"Ye ke? Boleh caya ke ni?" soalnya sambil tersengih.

"Tak caya sudah! Benci!" Lantaklahtak larat aku nak layan perangai budak-budak 'bapak budak' ni. Kalau dilayan makin menjadi nanti.

"Eleh, benci konon. Entah-entah dalam hati tu sayang sangat kat kita..." Eiiitolonglah, jangan nak perasan boleh tak? Tinggi sangat ke mandat tu?

"Bawak apa tu Fiqa? Kuih ke? Mesti tak sedapkan? Tapi kalau Mak Long yang buat gerenti sedap..." Dia mula lagi dah...

"Takda maknanya Fiqa nak buatkan kuih untuk Udin tau! Huh!"

"Cakaplah macam mana pun. Nanti-nanti Fiqa kena masak gak untuk Udin, understand?" Ceh, ada hati nak mengarahkan kita. Boleh blahlah!

"Dah la. Abang ni asyik kacau Kak Fiqa je, kesian dia..." tiba-tiba Sarah menyampuk perbualan kami. Pembetulan, pertengkaran kami..hehehe

"Abang ni lagi kesian tau, tengah penat ni. Eh, dah nak Maghrib ni, Sarah dah masak nasi ke belum?"

"Belum lagi bang, kitorang baru je sampai rumah. Sarah baru keluarkan sayur dan ikan dari peti ais."

"Ooo macam tu. Sekarang ni Sarah pergi masak nasi ke, masak air?Abang nak mandi kejap, nanti Abang masakkan sayur cincai 'spesel' untuk kita semua berbuka."

"Okey bos besar!" Betul ke apa yang aku dengar? Udin nak masak? Sejak bila pulak bertukar karier ni? Macam tak percaya je dengan apa yang aku dengar ni. Masa dan keadaan dah banyak berubah. Tapi perangai 'nakal' Udin tu je rasanya yang tak berubah-ubah. Hmm.. tengoklah macam mana gaya orang bujang masak. Mesti rasa cam hampehhehehe...

Namun, hati aku yang panas sejak tadi tetiba je padam serta-merta bila melihat Udin yang begitu pandai memasak! Pandai pulak mengajar tu... Dia betul-betul seorang abang yang pandai menjaga dan mengajar adiknya. Terpegun aku tengok dia mengajar Sarah memasak. Sekali tengok macam chef pulak.

"Sayur ni potong kecik sikit, senang nak makan nanti dan senang nak dihadam."

"Oh, macam tu ye Bang?"

Layanan dia pada Sarah amat berbeza dengan cara dia melayan aku. Dantiba-tiba hari ini aku melihat 'Amiruddin' yang 'budiman'. Kenapa hati aku ni tetiba je rasa suka semacam je pada dia? Hati aku macam dah mula cair pada Udin yang baru aku kenal hari inialamak, layan blues la pulak aku ni!

"Hah! Apa dok tenung-tenung Udin dari tadi? Naik segan lak Udin. Apa tunggu lagi? Senduklah sayur goreng tu!" Teguran Udin membuatkan aku gelabah.

"Eh..Eh..Hmme..ye.." Ish, aku ni kenapa? Buat malu tul. Nasib baik tak kantoi.

"La, takkan segan kot nak makan lauk orang bujang?" soal Udin kehairanan.

"Ish, tak ada maknanya nak segan-segan." jawabku bersahaja.

"Dah tu, awat gelabah semacam je dari tadi Udin tengok? Halepas ni Fiqa kena praktis masak tau. Nanti-nanti Fiqa kena masak untuk Udin!"

"Takda maknanya Fiqa nak masak untuk Udin! Huh!"

"Sikit-sikit takda makna,takda makna sikit-sikit.Dah la tu, makan cepat! Lepas ni kita solat Maghrib berjemaah ye?" Aku malu sendiri sambil diperhati oleh Sarah yang ketawa kecil melihat gelagat kami, 'orang tua' yang tak sedar diri! Malu betul!


* * * * * * * * * * * *


Aiseh, tak boleh jadi ni. Tiba-tiba je jantung aku berdegup kencang bila fikirkan hal semalam. Hihi... ada gaya jadi suami soleh...

Amboi, dulu cakap kalau bagi free pun tak nak,sekarang ni apa kes? Siapa nak tolong jawab?

"Hmm.. Hmm.. Apa yang dok menung-menung tu Cik Fiqa oii.." Erk.. mak nampak la pulak.

"Eh, mak! Err.. Orang menung fikir keje la mak. Bukannya benda lain pun?

"Orang kalau menung soal kerja, lain... sampai berkerut-kerut dahi. Kamu tu dok tersengih-sengih dari tadi mesti pasal lain tu. Mak tau la, kamu tak payah nak sorok-sorok. Mak yang melahirkan dan membesarkan kamu, mak kenal sangat perangai kamu tu Fiqa."

"Eh, mak ni. Ke situ pulak?"

"Kamu tu tengah menungkan pasal Udin kan?"

"Eiiy... takda maknanya mak?

"Takda makna ke, ada makna? Mak ni makan garam dulu dari kamu Fiqa.... "

Eh, mak aku ni. Sabar jelah! Nasib la tak terkantoi tadi. Macam tau-tau je aku tengah fikirkan tentang hal semalam. Aku dapat rasakan satu perasaan yang sebelum ni tak pernah terlintas dalam benak aku?

Hmm, mungkinkah aku dah rasa sayang pada Udin? Eh, biar betul aku ni? Jatuh kasih pada 'musuh' ketat ke? Tapi tak boleh jadi juga, memang sekarang ni hati aku dah start nak suka dia. Tapiila tiba hari raya nanti habis semua cerita aku dihebohkan kat saudara-mara aku. Malu besar lagi aku! Nak wat pekak je ke? Eh, mana boleh? Aiseh, pening la pulaktermenung dan termenung lagi...

"Udah la termenung tu Fiqa. Kalau dah asyik termenung je, senang-senang mak kahwinkan je kamu ni dengan si Udin tu. Budaknya pun baik. Walaupun tak berpelajaran tinggi, tapi dia kaya dengan budi bahasa. Hormat orang tua, dan yang penting dia tu rajin berusaha. Tak macam sesetengah anak muda zaman sekarang ni."

"Tak nak!" ye ke tak nak?

"Dah kalau tak nak, kenapa dok termenung je? Baik kamu tolong mak buat kuih ni!"

"I..Iye, Fiqa datang ni!" Buat kuih lagi bagus dari dok menungkan Udin!Buang masa je!

No comments:

Post a Comment