Tuesday, March 31, 2009

KEMBARA CINTA (4)

-Dunia Baru-

SUARA KANAK-KANAK tertawa riang jelas kedengaran di cuping telinga. Wardah meneruskan langkah kaki mengikut jejak Puan Alifah, pengetua Tadika Sri Anggerik.

“Wardah, awak akan mengajar kelas 4 tahun. Jangan risau, tak ramai. Dalam sepuluh orang. Mari, saya kenalkan awak pada murid-murid.” Puan Alifah tersenyum nipis. Wardah sekadar mengangguk. Entah mengapa ada debar yang bertandang.

“Assalamualaikum... Good morning children...” Suara Puan Alifah kedengaran begitu mesra, ada nada keibuan di situ. Wardah menghalakan pandangannya ke hadapan.

Satu, dua, tiga, empat... sepuluh orang! Inikah dia amanahku? Wardah berbisik sendiri.

“Hari ini, kamu semua akan dapat guru kelas yang baru. Cikgu perkenalkan, ini Cikgu Wardah!” Puan Alifah menggamit Wardah agar berdiri di sisinya.

“Wardah, saya keluar dulu. Kalau ada apa-apa masalah boleh rujuk pada saya atau Cikgu Anisa.” Puan Alifah senyum segaris.

“Baiklah puan. Terima kasih!” Wardah membongkok sedikit tanda hormat. Puan Alifah berlalu meninggalkan kelas. Wardah berpaling menghadap anak-anak muridnya. Sekuntum senyuman dilemparkan buat anak-anak kecil di hadapannya.

“Assalamualaikum semua...” Wardah memulakan bicara. Dia terasa sedikit kekok.

“Waalaikumussalam... cikgu!” Serentak salamnya bersambut.

“Erm... hari ni hari pertama cikgu, jadi apa kata kita berkenalan dulu ye? Nama cikgu, Syauqah Wardah Ahmad Ghazali. Kamu semua boleh panggil cikgu, Cikgu Wardah. Sekarang ni cikgu nak tahu pula nama kamu semua. Kita mula dengan yang berada di sebelah kanan cikgu.” Wardah senyum nipis.

Seorang kanak-kanak lelaki berdiri perlahan-lahan. Dia kelihatan seperti malu-malu. “Nama kita Mohamad Syazwan. Tapi kawan-kawan panggil Wawan...”

“Nama saya Nurul Amira!”

“Saya Shahira!”

“Alif!”

“Firdaus!”

“Saya Fatin!”

“Hafeiz!”

“Afiqah!”

“Nama saya Fairuz, cikgu!”

Wardah tersenyum manis. Tapi, baru sembilan orang... seorang lagi? Pandangannya dihalakan kepada seorang anak kecil di hujung kelas. Kepalanya terlentok di atas meja. Wardah melangkah mendekati anak kecil itu.

“Ni siapa nama?” Wardah merendahkan badan sambil mengusap lembut belakang anak kecil itu. Soalannya dibiar sepi, tidak bersambut.

“Cikgu, nama dia Munirah!” Syazwan tiba-tiba bersuara. Wardah memandang wajah Syazwan. Syazwan tersengih menunjukkan barisan giginya yang tidak teratur.

“Nama awak Munirah ye?” Wardah bertanya lagi. Senyap, tidak berjawab.

“Munirah tak sihat ke?” Wardah meletakkan belakang tangannya ke dahi Munirah, tapi anak kecil itu menolak. Tiba-tiba terdengar satu tangisan.

“Kenapa Afiqah?” Wardah menyoal sambil melangkah menuju ke arah Afiqah.

“Alif buat kita...” tangisan anak kecil itu terus berlagu.

“Alif, awak buat apa pada Afiqah?” Wardah bersuara. Ada nada kemarahan yang kedengaran. Wajah Alif mula keruh dan...

Tangisan Afiqah terus berlagu dan Alif mengharmonikan lagu tangisan itu. Wardah kalut. Ya Allah, inikah amanah yang harus aku pikul? Mampukah aku bertahan?


WARDAH RALIT MELIHAT anak-anak kecil itu berkejaran. Ada kedamaian meresap ke hati. Terhibur hatinya dengan telatah anak-anak kecil itu. Adakalanya bergaduh sesama sendiri, namun cepat benar berbaik semula.

“Err... cikgu ni cikgu baru ke?” Satu suara halus mengejutkan Wardah. Perlahan, dia berpaling. Seraut wajah comel tersenyum manis. Wardah sekadar mengangguk.

“Nama cikgu siapa?” Soal anak kecil itu lagi.

“Cikgu Wardah. Kamu?” Wardah tersenyum nipis.

“Saya Izzatul Aini. Tapi cikgu boleh panggil saya Izzah je. Saya kelas 6 tahun...” Petah anak itu berbicara.

“Hmm... Izzah tak main dengan kawan-kawan ke?” Soal Wardah kehairanan.

“Kita malaslah nak main. Penat. Kita nak berbual dengan Cikgu Wardah, boleh tak?” Izzah memandang Wardah dengan pandangan penuh mengharap. Wardah tersenyum nipis. Angguk. Dan Izzah tertawa riang.

“Ayah Izzah kerja apa?”

Abi cikgu jugak... kat sekolah menengah teknik. Izzah duduk kat sana la. Ummi pun kerja jugak... kat Telekom.”

“Oh... Izzah ada berapa orang adik-beradik?”

“Lima. Kakak dengan abang kita dulu pun sekolah kat sini. Abang sekarang darjah tiga, kakak pulak darjah satu. Kita ada dua orang adik, dua-dua duduk kat taska.”

“Hmm...”

“Cikgu ada berapa orang adik-beradik? Cikgu duduk kat mana?” Izzah pula bertanya.

“Cikgu ada empat orang adik-beradik. Cikgu yang sulung. Cikgu ada tiga orang adik lelaki. Kampung cikgu kat Johor.”

“Cikgu sorang je perempuan? Kesiannya cikgu... Mesti cikgu bosan kan?” Wardah tertawa kecil mendengar ayat-ayat yang keluar dari bibir Izzah.

“Boleh tahan jugak la...”

“Wardah, suruh budak-budak ni masuk makan ye. Lepas diorang siap makan, tolong akak mandikan diorang semua ni.” Wardah berpaling. Oh, Kak Aida.

“Baik kak!” Wardah tersenyum. Dia berpaling memandang Izzah di sisi.

“Nak tolong cikgu?” Wardah berbisik. Izzah pantas mengangguk.

“Jom, tolong cikgu panggil kawan-kawan. Kita makan, lepas tu mandi!” Wardah pantas berdiri diikuti Izzah.


SATU-PERSATU ANAK-ANAK KECIL itu meninggalkan perkarangan sekolah. Suasana yang sedari tadi hingar menjadi kian sepi. Kak Aida dan Kak Anisah sibuk mengemas bilik darjah. Wardah dan Kak Maisarah mengambil tugas memerhatikan anak-anak yang bermain di halaman tadika.

“Kak Mai dah lama kerja kat sini?” Wardah memula bicara.

“Lama tak lama juga la, ada la nak masuk tiga tahun.” Kak Maisarah tersenyum nipis.

“Eh, lama la tu. Mesti dah banyak pengalaman kan?” Wardah menongkat dagu.

“Bolehlah... Tapi yang paling penting bila kita berada dalam bidang ni, kesabaran tu sangat perlu. Ye la, nama pun budak-budak mestilah macam-macam karenahnya. Akak ni pun dulu masa mula-mula kerja tertekan sangat-sangat. Akak ni anak tunggal, biasanya kat rumah sorang-sorang. Tapi bila bekerja kat sini, naik serabut dengan perangai budak-budak ni. Yang menangis, yang bergaduh... sampai akak rasa nak berhenti kerja. Tapi bila akak fikir-fikir semula, inilah fitrah anak-anak kecil. Kalau baru macam ni akak dah tak tahan, macam mana akak nak ada anak sendiri, ye tak?” Kak Maisarah tertawa kecil. Wardah tersenyum segaris.

“Hmm... betul cakap akak tu. Budak-budak, memanglah macam tu. Saya ni ada tiga orang adik lelaki, lagilah lasak. Hari-hari bergaduh! Tapi ye la, tu masa kami kecil lagi. Sekarang masing-masing dah besar, dah sunyi rumah. Masing-masing tinggal kat hostel. Jumpa pun sekali-sekala bila masing-masing cuti.”

“Laa... kamu sorang je la perempuan?” Wajah Kak Maisarah berubah riak. Wardah tertawa kecil lantas kepalanya diangguk perlahan.

“Adik-adik kamu masih belajar lagi?” Soal Kak Maisarah.

“Ha′ah... yang kedua ambil kursus kemahiran kat Kolej Segi. Yang ketiga kat Sekolah Menengah Sains Johor, tahun ni PMR. Yang bongsu baru darjah lima.” Wardah tersenyum nipis.

“Eh Wardah, akak ke depan dulu. Tu, emak Amir dah sampai.” Kak Maisarah bingkas bangun dan menuju ke pintu pagar. Wardah kembali melihat gelagat anak-anak muridnya.

“Cikgu Wardah, kita balik dulu ye. Ummi kita dah sampai.” Wardah berpaling ke arah suara itu.

“Oh, Izzah! Okey, baik-baik jalan ye. Jangan berlari!” Wardah menitipkan pesan. Izzah tersenyum manis. Tangan kanan Wardah dicapai lembut dan disalami. Perlahan tangan itu dikucup. Wardah tersenyum melihatkan perlakuan Izzah. Izzah berpaling dan berlari anak menuju ke pintu pagar. Kak Maisarah yang masih berdiri di pintu pagar turut disalami. Tiba-tiba anak kecil itu berpaling dan melambaikan tangannya kepada Wardah. Ada tawa kecil meletus dari bibir Wardah.

“Makruh senyum sorang-sorang!” Mati senyuman di bibir Wardah. Perlahan dia berpaling. Kak Aida berdiri di belakang sambil tersenyum sumbing!

“Macamana hari pertama?” Kak Aida melabuhkan punggung di sebelah Wardah. Wardah tersenyum tawar.

“Alhamdulillah, bolehlah...”

“Tak apa, ni kan baru hari pertama. Lama-lama nanti okeylah.” Kak Aida tersenyum manis. Wardah mengangguk perlahan.

“Kerja kat tadika ni Wardah, kita kena banyak bersabar dengan karenah anak-anak murid. Secara tak langsung, dapat melatih kita orang perempuan ni untuk mendidik anak-anak kita sendiri. Boleh juga tunjuk bakat kita memasak... Haah, kalau kamu nak kahwin nanti senanglah! Tak payah susah-susah nak ikut kursus rumah tangga!” Tawa Kak Aida meletus.

“Eh, akak ni! Saya ni muda lagi la kak, baru nak masuk dua puluh tahun. Lambat lagi saya ni nak kahwin.”

“Dua puluh tahun? Dah okeylah tu. Nenek-nenek kita dulu waktu umur baya kamu dah ada anak tiga empat orang Wardah oii!!!” Kak Aida tersengih memandang Wardah.

“Laa... itu zaman Jepun masih bertapak la kak... Mana boleh nak samakan dengan zaman sekarang. Lagipun saya ada cita-cita yang belum tercapai. Selagi ia tak jadi kenyataan, saya malas nak fikir soal nikah kahwin ni kak...” Wardah bersuara perlahan. Entah mengapa ada sendu yang bertandang.

“Akak bergurau je la. Akak masuk dulu ye. Nanti kalau budak-budak ni semua dah balik, tolong kunci pintu pagar depan dengan pintu gril ni.” Kak Aida mengangkat punggung dan berlalu.

Ya Allah, andai ini yang Kau tetapkan untukku, aku redha ya Allah. Ya Muhaimin, Engkau pinjamkanlah aku sedikit kekuatan-Mu untuk menempuh kehidupan yang penuh dengan ujian dan cubaan. Hanya pada-Mu aku serahkan segala-galanya...

Syauqah Wardah, bangkitlah kembali dari kesedihan semalam! Mulakan hidup baru, aturkan langkah maju ke hadapan! Inilah dunia barumu! Wardah menghalakan pandangannya ke hadapan. Biarpun perasaannya berbaur di dada, ada bahasa yang berbicara di matanya, pergilah dikau wahai kesedihan!



[bersambung…]

No comments:

Post a Comment